01 mars 2012

Pelargonmuffins





PELARGONMUFFINS är intressant. Barnbarnen är förtjusta i dem men det kan ju bero på chansen att få äta många kakor. När jag fått smaka var jag fast. Mjuka kakor bakar jag helst som muffins. Behändiga i frysen och trevliga att servera.
Doftpelargon kräver lite kärvare smak på kakan. Efter många modifikationer har jag kommit fram till följande recept, så sockersnålt som möjligt.
Dr Westerlunds hälsoblomma är ju vanlig, men "Attar of Roses"
anses bäst. Den kan vara  svår att få tag på.

Den här årstiden är pelargonbladen inte vackra, så man får hitta andra smaker, för kakan kräver något sött och helst syrligt. Sist blev det russin i en del, som jag lade ovanpå och borde ha petat ner. Andra fick en klick tranbärssylt och det blev lyckat.

Då erinrar jag mig en påse fina, torkade tranbär i kylskåpet. De är saftiga och ser ut som röda russin. De bör bli perfekta i mina muffins nästa gång.
TRANBÄRSPÅSENS innehåll är "Tranbär. ananassirap, ananasjuice,solrosolja. Ursprung USA" info @sellton.se.

PELARGONMUFFINS
24 st
  • 2 ägg
  • 1 3/4 dl socker
  • 1 1/4 dl turkisk yoghurt
  • 3/4 dl solrosolja
  • 7 pelargonblad, hackade
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker. Tillsätt yoghurt, olja och pelargonblad. Tillsätt vetemjöl med bakpulvret iblandat. Små veckade pappersformar går bra om man sätter in dem genast. Gräddas i 220 grader ca 15 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar