08 mars 2012

Fröinköp

FRÖINKÖP

Öppet brev till mina odlingskamrater.

I slutet av förra sommaren lovade jag några av er sortnamn på en del av mina grönsaker. Plötsligt var hösten där och en del av oss sågs inte så ofta. Det här planerar jag bland annat inför odlingssäsongen 2012.


Romersk sallad   ´Chartwell´( Lord Nelson ) Stor, hållbar, god. Bäst i fjor.

                        Quintus ( Lindbloms Frö ) Ersätter utgången sort från i fjor.


Kålrabbi              Olivia F. 1 ( Lindbloms ) Tidig, blev inte träig.
                                        Noriko (Lindbloms ) Tidig, blev inte träig.
                        Superschmelz ( Lindbloms ) Rekommenderas av gurun Lena
                        Israelsson. Sen sort, men kan bli 5 kg. Jag avstår.  
 

Störbrytböna     ´Cobra´Blev bra, god skörd.

Tomat                Bloody Butcher ( Weibulls ) Extra tidig, rikgivande. Bästa
                         balkongtomaten.

Mexikansk Tagetes ( Impecta ) Vacker, minst 2 m hög. Rensar jorden från
                           nematoder. Hinner inte blomma.

Grönkål ( Hammenhögs ) Ny för mig. Den blir halvhög vilket jag letat
efter.


Kålrabbi var nytt för mig. Enastående god och användbar. Det blev också en supergod mjölksyrad inläggning av den.

Den romerska salladen ´Chartwell´var absolut toppen. Jag har kontrollerat att den säljs i år också. Den finns i Lord Nelsons katalog men inte i affärer som säljer deras mindre sortiment. Plantagen hade den förra året.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar