09 mars 2012

Födelsedagskrans

Det firades många födelsedagar nu på våren. Så många runt mig att det här bakverket förknippas med vår, solen lyser genom köksfönstret och man beundrar kransen mitt på bordet. Ursprunget är oklart men receptkortet pekar på min mormor Marie eller moster B. Det är i varje fall gammalt.



FÖDELSEDAGSKRANS
  • 100 g socker                 ( 1 dl + 1 rågad msk )
  • 375 g vetemjöl              ( 5 ½ dl. Eventuellt + ½ dl )
  • 3 tsk bakpulver
  • 25 g russin
  • 25 g suckat
  • 100 g smör
  • 2 dl mjölk
  • 2 ägg
  • ½ tsk kardemumma
  • 1 ägg till smörjning
  • 25 g mandel till garnering 

Sätt ugnen på 225-250 grader.

Skålla och skala mandeln. Skär den på längden i långa strimlor.

Blanda alla torra ingredienser och frukten i en degbunke. Smält smöret. Häll mjölken i smöret och därefter även de vispade äggen. Rör ihop allt. Arbeta igenom degen ordentligt.

Lägg ut degen som en krans eller kringla på bakpappersklädd plåt. Smörj den med ägg och strö mandeln ovanpå.

Grädda genast ca 15 minuter. 

Kommentar: Jag bakade exakt efter receptet med vägda ingredienser. Det var på gränsen att mjölet räckte. Mjöl kan också fungera olika. Resultatet blev dock mycket läckert. Kakan kändes lätt i konsistensen. Sockermängden är  relativt liten i jämförelse med moderna recept.

Ugnstemperaturen var först 250 grader tills kransen hade jäst upp och sänktes sedan till 225 grader.

Jag ersatte suckaten med ganska lite syltade apelsinskal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar