28 mars 2012

Saltad lammrulle


RIMMAD LAMMRULLE
 

Rimmad lammrulle
 
Detta är ett gammalt danskt slaktarrecept. När jag köper ett helt lamm på hösten ber jag att få bringan hel ( alltså inte knäckt ).Jag kallar dem tjock bringa ( bog ) resp. tunnbringa. Ibland kan man be den som styckar att bena ur bringan. När man inte är fackman är detta lite petigt och ( för mig ) tidskrävande. Men det ger utdelning. Det finns många recept på fylld lammbringa men jag använder den bara till saltad rulle.

En styckare  brukar stoppa in revbenen i rullen och då kan man låta dem koka med i grytan, när man lagar köttet. Här är vi väl inne på gammaldags ekonomisk matlagning. Jag är sällan så noga.

  • 1 bringa, halvtinad
  • 1 1/2 msk salt
  • 1 tsk socker
Gnid in insidan av rullen med salt och socker. Den feta sidan ska vara neråt. Rulla ihop den och låt den ligga i kylskåp ca 1 dygn.





  • 1/2 msk  grovstött kryddpeppar
  • 1 msk gula senapsfrön
  • 1/2 purjolök, delad på längden.
Fyll rullen med kryddor och purjo. Rulla ihop och knyt runt rullen med bomullssnöre eller tjock bomullstråd.



 
 Koka ca 1 1/2 timme. Låt den vila 1 timme i spadet och lägg den sedan i press. Läge för uppfinningar! Jag brukar lägga den i en plastpåse och sedan i en stor form. Ovanpå lägger jag en annan form med en tyngd i. Låt den kallna under press. Skär upp och njut med inkokta rödbetor.

Kokspadet är ju mycket smakrikt och passar till kraftiga soppor.Förr kokade jag gul ärtsoppa som familjen var förtjust i. Gula ärtor blötläggs över natten. Slå bort vattnet. Koka ärterna i spadet med 2-3 mjöliga potatisar och 1 stor lök, som skivas för att koka sönder. Krydda med timjan. Perfekt att frysa in.

Den här gången blev det en annan soppa som jag skall återkomma till.

2 kommentarer:

  1. Den rullen skall jag laga, men det gäller att beställa köttet i god tid, för annars knäcker dom alla bringor, jag har gjort den förut med köttfärsfyllning. Jag kunde inte skicka mitt namn förra gången utan det blev anonymt, men du vet att det är Karin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du uppskattar en av mina favoriter. Vilket bra tips att beställa bara bringan.

      Radera