13 mars 2012

Syltade apelsinskal





Apelsinerna är fortfarande aktuella, ovanligt fina i år. Jag har när det varit möjligt köpt italienska blodapelsiner som de på bilden. Ta vara på fina skal. De kan sparas 2 dagar i kylskåpet.


SYLTADE APELSINSKAL

Skal av 3 apelsiner strimlas ( 3-5 mm ) och kokas i vatten 3 minuter. Slå bort vattnet.Gör detta 3 gånger.

Koka en sockerlag av
2 dl vatten
2 dl socker

Koka strimlorna i lagen i 35 minuter på låg värme.
Förvaras i glasburk i kyl.Tycks hålla sig några veckor men så gamla blir de aldrig.
Det går att dubbla receptet.

För att göra godis av dem bör man låta dem rinna av några timmar innan de doppas i smält choklad. Idag skall några hackade bitar få smaksätta muffins.

Jag gjorde en dubbel sats tidigt i februari och har prövat fler
användningsområden. Det var mycket lyckat att smaksätta den turkiska yoghurten som jag ofta använder till kall sås. Det blev faktiskt bättre med lite av sockerlagen än finhackade skal.
I Födelsedagskransen ( bakpulverbrödet ) ersatte jag suckaten med apelsinskal. Det måste göras försiktigt eftersom smaken blir stark och man kanske inte vill ha en apelsinkaka.

Vad är egentligen suckat? Jag tror mig ha läst att det är syltad pumpa som är färgad och smaksatt med aromämnen. Äkta suckat visade sig vara just en viss typ av kanderade citrusskal. Pumpa är förmodligen någon ersättning. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar