31 mars 2012

Havrerutor i Allers



Långpannebröd


Allers  nr 14, 2012, alltså veckan före påsk, har ett recept på  grovt långpannebröd i den högre skolan. Med detta menar jag perfekt bakteknik.

Det är den sort av recept jag gärna testar. Man slipper kladdig bänk av utbakning och ingredienserna skall vara lockande.

Receptet innehöll havrekärnor och havrekli som inte fanns i min närmaste stora affär. Jag ersatte dem med sådant som fanns i skafferiet. Grunden var en blötläggning av frön och kärnor samt en lättgjord surdeg över natten. Nästa dag rör man ihop detta och tillsätter vetemjöl special samt bl a filmjölk, sirap, smör och jäst.

Nu kommer min idé. Vetemjöl special kräver kraftig bearbetning, helst i maskin för att bilda gluten som skall hålla ihop alla kärnorna.

Jag ville inte dra fram den stora assistenten och min elvisp är dålig i jästdegar. Alltså rörde jag med elvisp i en del av  vetemjölet i surdegen med de flesta andra ingredienserna. Sedan rörde jag i en del av mjölet i fröblandningen. Därefter blandade jag de båda smetarna, som nu hade långa fina glutentrådar. Att inte den blandningen kröp upp i elvispen förvånar mig för jag var beredd att röra i det sista mjölet för hand.

Resten står i Allers som jag inte tänker konkurrera med. Tack för receptet.


Behöver det sägas att brödet blev just så elastiskt och smulfritt som man gärna vill ha det. Jag tillsatte dock lite salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar