04 mars 2012

Muffins

Vem är vem i en släkt där många av de äldre heter någon form av Maria eller Anna? Marie, sedan länge borta, har kvar sitt rykte som den som hade de bästa recepten på kakor som alla bakade varianter av. Min mor bevarade dem väl, men mina efterkommande anser att den tid är förbi, när man gjorde så, och därför kommer de att droppa ut på min hemsida. Recept från min mor kommer att tillskrivas mormor eller farmor och i vissa fall Marie. Jag skall försöka vara rättvis.





Det följande receptet hörde till min mors nyare. Hennes aktiva recept begränsades så småningom till matbröd, citronpaj, chokladkaka med frosting och någon liten kaka ibland. Men först muffins.

MUFFINS, farmors

  • 2 ägg
  • 140 g smält smör
  • 140 g socker
  • 90 g mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 äpple i skivor, doppade i kanel och socker
Ägg och socker vispas, resten röres i. Tunna äppleskivor med socker och kanel sticks ner i formarna med smet. Gräddas i 200-220 grader.
Tillägg. Jag har mätt ingredienserna och föreslår
1 1/2 dl socker
1 1/2dl vetemjöl
Smörmängden är väl lite stor och jag bakar ofta på Bregott med 1/3 rapsolja.


 
Hembakningsrådet och Hobbyman har omräkningstabeller för matvaror. Hobbymans är utförligare med förkortningar och temperaturskalor (Fahrenheit).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar