30 april 2012

Kyckling med brödfyllning

Mina recept har inte gått in på Hitta recept under 2013. De utreder. Sök MatSkap på www.matskap.blogspot.com

Detta är familjens favorit, alla kategorier. Mormor fyllde en höna med salviakrydad brödfyllning. En del av oss har ätit andra fyllda kycklingar men anser denna oslagbar. Mycket gick snett för mig, när barnbarnen skulle få smaka första gången. Receptet bör vandra vidare och det här inlägget får handla om att lära av andras misstag. Vi har alltid kallat fyllningen för dressing, men sådan "svenska" används ju numera.

DRESSING TILL HÖNS

Här kommer ingredienserna med mormors förmaningar för jag var mycket envis med att få fakta den gången jag skrev ner det.




1 kyckling
knappt ½ franskbröd, ett par dagar gammalt. Uppblött och urkramat.
1 vispat ägg
½ liten lök, riven
5 msk smält smör (3/4 dl)
1 msk grovsmulad torkad salvia, lite mindre om den är finsmulad
salt, peppar
synål med dubbel bomullstråd 


Franskbröd. Jag har råkat ut för billigt franskbröd som blev gegga när det skulle blötas. Nu skulle jag vara noga och köpte franskbröd från Saltå Kvarn, vilket visade sig innehålla grahamsmjöl. Inte så gott.

Kryddor. Salvia efter smak. Den torkade blir kraftigare i smak efter tillagningen. Min löst packade matsked var i minsta laget. Salt: Sträng förmaning att vara försiktig. Lite peppar behövs. Lök med försiktighet. 


Mitt största misstag var att laga kycklingen i romargryta och enligt moderna recept bara ta av locket 15 minuter på slutet för bryning. Jag tyckte det smakade mer kokt än stekt. Aldrig mer. Förr brynte man fågeln i en stor stekgryta och lät den sedan koka färdig i den med lite vatten som räckte till sås. Har man en sådan gryta är det väl det bästa sättet att tillreda hönan. Jag har tidigare helt enkelt ugnsbakat hela paketet och så får det bli nästa gång. Jag har också fyllt en mindre kalkon med denna dressing. (Kom ihåg att binda upp benen på ev kalkon. En gång blev den så stor för mig att vi fick stycka den inne i ugnen). 

Behöver det sägas mer? Lägg de kantskurna brödskivorna i vatten tills de är genomblöta. Krama ur dem väl med handen. Rör ihop fyllningen, stoppa in den i hönan och sy igen öppningen. Salt och peppar utanpå. 175 grader ugn. Ugnstek 45 minuter, vänd kycklingen och stek ytterligare 30-40 min. Ta kycklingen åt sidan och vispa ur formen med lite varmt vatten och ev buljongpulver. Red skyn med mjöl och grädde och koka ca 5 minuter.



Såsen behövs till dressingen. Servera med kokt potatis och något syrligt som gelé el dyl.

Hoppas det smakar! 








1 kommentar:

  1. Hei, takk for herlig recept. Jeg erstattet brödet med poteter pga. glutenallergi. Kjempegod krydderblanding. Jeg fulgte receptet helt forutom brödet. Jeg brunet kyllingen i jerngryteform og satt det hele inn i ovn med lokk, tok av lokket siste halvtimen.

    SvaraRadera