08 april 2012

Fladbröd

Det måste väl bli en liten kaka också innan påskhelgen är över. Receptet kommer ur arkivet  men varifrån vet jag inte. Min mor sade att det var mycket gammalt. Jag skulle bara prova, och det var klokt att  nöja sig med en halv sats. Den täckte nästan en hel bakplåt. En hel sats hade jag haft svårt att klara av. De är mycket spröda och läckra nybakade och blir så där smaskigt goda efter ett par dar. Så spara receptet tills du är upplagd för bakning och vill överraska. Mitt tillägg till receptet är att göra en del sockerfri.

 
Fladbröd

FLADBRÖD


250 g mjöl ( 4 dl )
125 g smör
2 dl  vispgrädde eller creme fraiche
Smör till pensling
Socker ( receptet säger grovt socker )

(Stött kardemumma till mitt sockerfria påfund)

Kavla samman mjöl, smör och grädde. Kavla ut och täck plåten med degen. ( Den sista kavlingen gjorde jag direkt på bakplåtspapperet ). Pensla med smält smör och strö över socker. Jag lämnade en bit utan socker och strödde kardemumma på den. Grädda i 250 grader.

Efter en stund ( ca 5 minuter ) bildas blåsor i degen. Stick sönder dem med en kniv. Grädda färdigt, sammanlagt knappt 10 minuter med så tunn kaka.

Receptet sade vispgrädde, gärna sur, som ju ingen har idag. Det har väl moderniserats på vägen till creme fraiche. I andra gamla recept som säger sur grädde har jag använt gräddfil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar