07 april 2012

Småplantor




Så här ser fönsterbrädan ut hos en optimist idag. De ynkliga tomatplantorna ska konkurrera med drivna plantskolealster. Nu måste de snarast planteras om, en och en i minst så här stora krukor. Man ska sätta dem djupt så det bildas  rötter på den taniga stjälken.

De får det enda extraljus jag äger, en skrivbordslampa med inbyggt förstoringsglas. (Förstoringsglaset har ingen funktion här men visade sig vara mycket behändigt). Detta är visst inte den optimala växtbelysningen men när jag försökte köpa lämpliga lysrör förra året hamnade jag i en sådan snårskog av råd och regler och investeringar att sunda förnuftet sade stopp.

Efter tomaterna syns ett par skolade chiliplantor, som jag sådde tidigt i februari. Därefter kommer en burk med purjolök och en med basilika genovese. Basilikan måste planteras om nu med 3-4 plantor i varje kruka.

Längst bort står chili som skriker efter var sin egen kruka. Dessa har skolats en gång med flera plantor i varje kruka. När man skolar om dem får de nya rötter och får stå i bättre jord.

Och mitt i alltihopa en liten rosa Saintpaulia, som heter Koketka.





Jag skulle ju bara gå in på miniodlingar på den här bloggen. Purjolök är kanske överkurs då, men några sättlökar är inte dumt. Välj i första hand gul lök som går bra på de flesta jordar. De kan skördas tidigt och är fullväxta i augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar