04 april 2012

Muffins med vetegroddar

Ännu ett ärvt recept, inte så gammalt men ofta bakat och omtyckt. Vi åt dem oftast kalla med lite smör till te. Farmor kallade dem hälsomuffins för vetegroddar var en ny ingrediens för henne.




HÄLSOMUFFINS
12 st  

  • 1 ½ dl vetemjöl
  • 1 dl vetegroddar
  • 3 tsk bakpulver
  • ½ dl socker
  • 1 dl mjölk
  • ½ dl smält smör
  • 1 ägg
Alltsammans blandas, hälles upp i pappersformar och gräddas vid 220 grader.  
Kommentar: jag vispar ihop ägg och socker, tillsätter mjöl med bakpulver, mjölk och sist vetegroddar och smör.


Det sker så mycket omvärderingar om vad som är bra eller dåligt med matvaror. Jag kollade vetegroddar på nätet och fick grönt ljus. Nu kan jag glädja mig åt det väldoftande innehållet i påsen från Risenta. Jag visste ju inte vad jag skulle använda resten till. Det finns ett lockande recept på äpplekaka på påsen och man kan ju alltid berika diverse bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar