20 april 2012

Kåldolmar hos utvandrarna

Min amerikanska receptsamling från tidigt 1900-tal lämnar mig ingen ro. Den saknar de första sju sidorna men nu har en släkting i USA också blivit intresserad och skall försöka skaffa dem. Våra mormödrar var systrar. Hennes mormor reste till USA med en ångbåt som förliste. Alla ombord räddades i livbåtar men hon reste sedan aldrig hem på besök. Jag vill veta när kokboken gavs ut men uppskattar att recepten kommer från utvandrare från ca 1880 och framåt.

Så gamla recept skrevs i Sverige med andra vikter och mått än vi använder idag.
I USA har de översatts till amerikanska mått som fortfarande används. Särskilt intressant är recepten på vardagsmat som sällan blev nerskrivna i hemlandet.
Mitt första projekt blev kåldolmar. Det finns 2 recept med samma ingredienser.
Vill du översätta finns en omvandlingstabell under Fläskpannkaka 25 mars 2012

SWEDISH KOLDOMAR

1 lb round steak and 1/2 lb pork (ground together), 1 medium sized onion,
1 c. rice (boiled, steamed and cooled), 1 egg, salt, pepper. Combine all ingredients and mix. Wash cabbage leaves and let boil for 5 min. Put 1 T. of this mixture in center of each cabbage leaf. Tie with string. Put in frying pan and brown.
Mrs Albert Johnson, Buhl, Minnesota.

Välskrivet men efterstekning får man räkna ut själv.
Nästa recept som bara är mycket större heter:

KAL-DOLMAR (SWEDISH)

. . .wrap carefully, fastening with a string, place in a roaster close together, cover with water and bake in slow oven 2 hrs. 1/2 c. butter may be added if desired. . .

Ingen mjölk i fyllningen, ingen sirap och ugnsbaka dem i vatten. Alltså laktosfritt. Jag måste prova. Det blev en typ av timbal eller jättekåldolma med dessa ungefärliga ingredienser, som fanns hemma:

Vitkålsblad, förkokta
300 g ungnötsfärs
1/2 dl avorioris som koktes
1 liten lök
salt, peppar
(1 ägg glömde jag)
vatten
4 msk smör



Jag klädde en smord form med kål, lade färsen i mitten och bredde över bladen från sidorna. Sedan fyllde jag på vatten upp till kanten och lade på några smörklickar.  175 grader och mot slutet 160. Den fick stå inne nästan två timmar som originalreceptet säger på grund av smakpanelens sena ankomst.

Klart godkänt men lite tunn i smaken. Man kunde ha använt buljong i stället för vatten. All vätska kokade in, så det blev ingen sås som jag tänkt. Man skulle kunna baka den i en djupare form så att vattnet täcker och få sky till sås. Nästa dag åt jag den skivad kall med senapsdressing och tredje dagen uppstekt i tjocka skivor med potatis och chutney. Den stekta varianten blev lika god som traditionella kåldomar. Jag kommer säkert att upprepa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar