16 april 2012

Suckat av pumpa

När jag syltade apelsinskal letade jag på nätet om vad som egentligen är suckat och hittade ingen vettig information. Mina tankar på pumpa var inte fel. Norstedts ordbok säger faktiskt kanderad pumpa men SAOL säger kanderade citrusskal. För den intresserade som letar på nätet känns det därför rätt att publicera hela receptet som jag därefter hittade i en urklippsbok. Det har varit publicerat i tidningen Land. Jag har inte prövat det.

 SUCKAT AV KANDERAD PUMPA

2 kg pumpa
Ättikslag
5 dl outspädd ättiksyra
1 liter vatten
Sockerlag
1 ½ kg socker
7-8 dl vatten
grön karamellfärg, eventuellt 

Skölj, skala och kärna ur pumpan. Skär den i stora bitar och låt dessa ligga i ättikslagen 1 dygn. 

Tag upp bitarna, skölj dem och låt dem rinna av på duk. Koka en simmig sockerlag och skumma om så behövs. Önskas  suckaten grön så tillsätt litet grön karamellfärg. 

Lägg i fruktbitarna och låt dem sakta koka tills de är klara (genomskinliga). Tag upp och lägg dem i varm kruka. Koka ihop lagen och häll den het över suckaten. När den kallnat binds krukan över. Häll av lagen efter ett par dagar och koka ihop den samt häll den kall över suckaten. Konserven förvaras svalt, torrt och mörkt.  

Första tiden kanske lagen tunnar sig. Koka då om den och häll den kall över frukten. 

Vill man  ha suckaten torr, tar man upp ett par bitar åt gången. De får rinna av på en sikt och torkas i svag värme.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar