27 april 2012

Purjorisotto

Den här veckan har jag brottats med receptskrivning till gamla rätter där dagens råvaror inte stämmer med de jag smakat tidigare. Ingen blir glad av gnäll så jag ska försöka väga mina ord, för recepten kommer. Det ena gäller sagolikt goda ugnsbakade bruna bönor. De blev inte sagolika för bönorna hade annan konsistens än jag räknade med.

Som motvikt lagade jag igår en snabbrätt efter ett litet tidningsurklipp utan datum. Troligen ur Sydsvenskan och kanske mycket gammalt för jag känner inte igen det.
PURJORISOTTO

Jag citerar:

"En bra snabbrätt lärde jag förra sommaren av en grekisk-invandrad pappa i lekparken. Han berättade att han skulle hem med barnen och laga sin bästa snabbrätt den dagen: purjorisotto. Han steker massor av skivor purjo i olja, häller på ris som får fräsa i oljan innan vatten hälls på. Smaksätt med tomatpuré, salt, peppar och ett lagerblad och sjud under lock tills riset är färdigt. Serveras med bröd, smör och citronklyftor."


Det här blev ju ett riktigt Skapa själv - recept. Jag tyckte det var "så där" igår. Idag åt jag en kall rest i matlåda och då var det riktigt gott. Det har hänt flera gånger nu när jag ska smaka av och bedöma att jag tycker en rätt är bättre dagen efter. En av våra begåvade landslagskockar skrev i sin kokbok, som jag just läst, att ett par rätter skulle bli bättre efter uppvärmning. Nyhet för mig men jag börjar förstå.

Mitt tillbehör är rimmad lammstek ur frysen, men det var fel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar