21 april 2012

Spröda ringar utan socker

Mina recept har inte gått in på Hitta recept under 2013. De utreder. Sök MatSkap på www.matskap.blogspot.com

Min förkärlek för torra småkakor kommer väl till pass nu när vi börjar inta söndagsfikat utomhus. Inget kladd och allt smakar bra. Kringlor har jag provat många av och tänkt: aldrig mer, när de är svåra att baka ut. Det här receptet verkar kanske svårt men går väldigt lätt om man inte arbetar degen för länge. Egentligen ska de doppas i pärlsocker men man kan utesluta det på några om man vill ha sockerfritt också. Jag provade med stött kardemumma i stället för pärlsocker.Det går lätt att halvera satsen för att testa hur degen fungerar. Jag bakar den på vanlig vispgrädde. Alltså en gammaldags, läcker liten krans.





SPRÖDA RINGAR

30 st
7 msk vispgrädde eller creme fraiche
2 msk vatten 
100 g smält smör
1 nypa jäst
5 dl vetemjöl ungefär. Lite i sänder.
pärlsocker

Blanda grädde, vatten och smör. Tillsätt jäst och mjöl.

Baka ut till 30 ringar som doppas i pärlsocker, i något sockerfritt eller lämnas utan garnering. 200 grader. De skall inte bli bruna. Eftertorka lätt med luckan på glänt i 100-150 grader. Det räcker med 15 minuter. Mycket hållbara.


2 kommentarer:

  1. Det receptet har jag använt många gånger. Det är en bra present att ta med till diabetes-vänner.I mitt recept penslar man kringlorna med ägg, fast utan ägg blir det ju inte så kladdigt.

    SvaraRadera
  2. Tack för gensvar. Det är troligen ett gammalt recept.Annie

    SvaraRadera