12 maj 2012

Växtbyte

För att inte tråka ut den som inte vill en långrandig utläggning om underbara små blommor börjar jag med ett tips.

Förra året fick jag av en odlargranne en liten ask med salladsplantor av flera sorter. Den hade kostat 30 kronor och säljs även i år av bl a Blomsterlandet. Vi satte båda ut våra plantor med bra avstånd och kunde skörda plocksalladstyp långt in på sommaren. Det var många plantor. Rekommenderas!

Givaren hade varit så tacksam för tomatplantor hon fått av mig och jag är tacksam för de tomatfrön från Balkan som jag tidigare fått av invandrade grannar och nu kan sprida vidare.

Matskapandet ligger lite lågt på grund av mängder av småplantor som ska skolas om nu -  bara för att det är så lustfyllt att hantera de där små underverken. Det ska väl finnas någon som orkar läsa vidare, så jag börjar med en bild.



Överst t.v. Bergnäva, Erodium manescavii. För att den har en häftig cerise färg och blommar hela sommaren.

Överst t.h. Ginseng, Astragalus membranaceus. För att jag är nyfiken.

Nere t.v. Klätt eller Åkerklätt. Ettårig. För att den är nästan utrotad. Jag har redan gett bort de flesta.

Nere t.h. Molnriddarsporre, Delphinium oreophilum. Låg, vackert ljusblå med stora blommor. För att det är en bra present.

Fröerna kan jag köpa billigt som medlem i Sällskapet Tädgårdsamatörerna. Duktiga medlemmar samlar in frön av perenner och man får köpa ganska många, små portioner. Den ettåriga klätten har väl skickats in av någon som vill bevara vårt kulturarv. Ibland ordnar Trädgårdsamatörerna små växtmarknader där man kan sälja sitt överskott. Många av perennerna behöver en köldperiod och man sår och sätter ut krukorna i februari. Välkommen i gänget nästa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar