20 maj 2012

Vaktelägg

Mina recept har inte gått in på Hitta recept under 2013. De utreder. Sök MatSkap på www.matskap.blogspot.com
 
Vaktelägg

Dessa fascinerande skönheter drabbade mig när jag sprang på dem på en matmarknad härom dagen. Jag visste att de anses mycket läckra, men det var viktigare att de skulle bli en bra gemensam present till barnbarnen och några gästande barn. Skönheten drabbade ett par av dem riktigt starkt. De hade svårt att tänka sig dem sönderslagna efter tillagning men de vuxna föreslog att de skulle få blåsa ur dem och steka innehållet till kvällsmat. Hoppas det lyckades! Jag är också så hänförd att det är svårt att se nyttoaspekten. Men det lär fungera utmärkt att steka dem (10 sek) eller koka dem (3 min).

Det är svårt tänka på mat nu i den vackraste tiden på året. I stället för att gå hem till lunch blev jag sittande och tittade på en trast som matade sina rödnäbbade ungar i ett öppet bo i en grenklyka. Kanske påmind av Jacke Sjödin i ett kåseri betitlat "Vår bästa tid är nu". Kåseriet slutar så här:

    "Min kompetens är sviktande
  om blommor, bär och blad,
  jag ägnar mig åt diktande
samt åt att vara glad!"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar