23 maj 2012

Anisbasilika


Aromatto

Nu vet jag hur basilikan Aromatto smakar. Lindbloms frö rekommenderar tät plantering i kruka, och 5-7 plantor som jag satt är lite för klent. Den smakar och doftar anis. Allt om trädgård skriver våren 2010 om anisbasilika från Afganistan som man inte kan köpa frö av i Sverige. Detta är verkligen en typ av anisbasilika: rund, fyllig, mjuk i smaken. Jag provade den ihop med tomat och det blev bingo. "Recept" kommer senare. Det är faktiskt inte för sent att så basilika. Lindbloms katalog finns på nätet.

 


Recept, ja. Tomat visade sig vara perfekt i kombination. Aromatton är ganska stark men inte skarp. Jag tinade några tomatbitar ur frysen med lite olivolja och fräste sedan ihop det med bitar av Aromattobasilika. Lite salt men ingen peppar för att inte störa basilikan. Väldigt gott! Tallriken är ingen komposition utan vad som fanns hemma till en vardagslunch

Någon har frågat varför basilikan blir blek i färgen. Jag vet inte svaret. En del Genovesetyper är faktiskt väldigt ljusa. Om bladen utvecklas ordentligt får man vänta och se. Skulle det vara fel på jorden är man ofta rådlös. När jag är rädd om mina plantor som krukväxter och faktiskt basilika som jag odlar inomhus, använder jag ICAs ekologiska blomjord. Med den har aldrig något gått snett. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar