06 maj 2012

Nässlor

Nu går det fort i naturen denna sena vår. Plötsligt finns nässlorna där. Det är inte alla förunnat att ha ett "ställe". Jag minns hur jag längtade under några år när jag inte kunde plocka några. Och många jäktade med fyllt schema varenda dag måste också avstå. Men  nässlor börjar bli innemat. Förra året sålde min närmaste ICA-affär små paket från en känd jordgubbsodlare som tydligen hittat en ny nisch.
NÄSSELSOPPA


Detta är väl ett typiskt skapa själv-recept. Jag gör ungefär så här:

Skölj nässlorna flera gånger och förväll dem bara 2-3 minuter när de är så här späda i början av säsongen. Kokvattnet skall bli bas i soppan. Hacka nässlorna. Gör en redning med smör och mjöl och kokspad. Tillsätt ev en bit buljongtärning, grönsks- eller höns och kanske mer vatten. Koka några minuter och red av med lite grädde. Jag brukar också tillsätta några strån finklippt gräslök. Salta om det behövs.

Severa med hårdkokta ägghalvor.

Dagens nässelsoppa är redan avnjuten.
Nässlorna på bilden ska jag förvälla någon minut i liten mängd vatten, hacka och frysa in med vattnet. Det kommer att bli många burkar med soppbas hos mig innan säsongen är slut. Nässlor och squash är favoriterna. Det blir alltid överskott av squash, och jag vill inte vara utan den.
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar