22 maj 2012

Smålandskringlor från Konga


Smålandskringlor kommer visst bara från Kronobergs län. Jag hade smakat på något besök där och mindes hur goda de var, så jag sparade på alla recept jag hittade. Så en sommarkväll fick jag lust att baka vetebröd utan maskin. Jag skulle njuta av att älta och sega på en glutenrik deg och valde mjöl med hög utmalning som var lite mörkare än kärnvetemjöl. Men degen ”tog inte”. Det blev bara kladdigt. Kontroll av mjölpåsen visade att jag använde rågsikt. Detta ihop med socker och mjölk ger inte bröd som jag kan äta. Jaha?

Det var en vacker kväll och jag måste hitta någon ro, så jag struntade i degen och satte mig i trädgården, med rensat huvud. I något slags meditation erinrade jag mig recepten på Smålandskringlor som jag inte visste ett dugg om. Alla visade sig innehålla hjorthornssalt (ofta inte med jäst och med mindre socker).

Det blev första baket och det blev fler efter just detta recept. Godare än det som skulle vara originalet, men lite väl kraftfulla ingredienser. Jag börjar med originalet som jag hittat på flera ställen.

KONGAKRINGLOR
(ett recept från östra Småland).
ca 30 st
2 msk socker
½ tsk salt
3 tsk hjorthornssalt
4 dl kornmjöl
4 dl vetemjöl
100 g margarin eller flott
3 dl gräddfil (eller sur grädde)
Korn- och vetemjöl kan bytas mot rågsikt.

Blanda de torra ingredienserna direkt på bakbordet. Gör en grop i blandningen och lägg i fettet och gräddfilen. Arbeta ihop alltsammans till en fast deg. Rulla ut den till längder, ca 25 cm långa och forma dem till kransar. Grädda i 250 graders ugnsvärme ca 8 minuter.

Kommentar:
Jag använder som vanligt smör eller Bregott och arbetar ihop degen i en vid rostfri bunke. Förmodligen bör det gå bra i en matberedare. Jag använder oftast rågsikt. Kornmjöl kan vara intressant att prova. Det ger en lite kärvare smak. Ett annat recept som kallas Bonnakringlor som på Skansen är likartat men har mer socker samt ister. Vem vet idag vad det är? Andra recept säger margarin eller flott.

Jag läste inte så noga den här gången så mina kringlor blev tjockare och färre än i receptet. Det går också bra. För det mesta är de lätta att forma men någon gång har det varit knöligt och då går det lättare med tjockare kringlor.

Kringlorna äts naturligtvis med smör som matbröd. De är läckrast nybakade men går utmärkt att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar