11 maj 2012

Pannbiff på minuten

PANNBIFF

Varför blir pannbiffen bättre ibland? Som idag när jag blandade dessa ingredienser:

6 hg ungnötsfärs ur frysen
3 msk vispgrädde
2 msk vatten
1 rödlök, hackad
salt, peppar
olivolja + lite solrosolja till stekning




Allt var klart på 15 minuter. Jag fryser den ekologiska nötfärsen i platta paket på ca 6 hg och gör en skåra i mitten om jag vill bryta av hälften. 6 hg till pannbiff blir en proppfull stor stekpanna.

Idag fanns inte tid till potatiskok utan det blev oplanerat andra helt svenska produkter som tillbehör och en morot att knapra på som förrätt:
Gröna ärter från Findus i Skåne
Turkisk yoghurt med lite majonäs
Gräslök från balkongen 
Frysta egna tomater som togs fram allra först

Närodlat tänkte jag inte på förrän jag njutit färdigt med tid över för matro.

Att steka en omgång pannbiff är behändigt. Överskottet kan bli ännu en måltid eller frysas in till reservproviant när kylskåpet är tomt. Vid ännu större brådska gör man kanske hamburgare av den rena färsen, men då vill man väl också ha lite salladsblad och gärna pitabröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar