13 maj 2012

Svenska fiskbullar i burk

Mina recept har inte gått in på Hitta recept under 2013. De utreder. Sök MatSkap på www.matskap.blogspot.com

FISKBULLAR OCH VITLÖK

Nu gäller det verklig snabbmat och lite produktinformation. Fisk-bullar, fisk-kaker (norska) och  - pudding är god mat för somliga. Många har definitivt en annan uppfattning. I Norge köper man färdiga sådana produkter av hög kvalitet till mycket konkurrensutsatt pris. Vissa matkedjor importerar dessa från Norge men då av lägre kvalitet. Läs innehållsförteckningen! Alla norska produkter jag sett i Sverige är gjorda med någon typ av fiskmassa. God fiskmat ska vara gjord på fiskfiléer, 55-60 % tycks vara normalt.

Men Sverige kan också. Under en period sålde Findus frysta fiskbullar av hög kvalitet men de tycks vara borta ur sortimentet. Så nu återgår vi till Abbas konserverade i hummersås, som håller stilen. Läs själv på burken! ("gjorda av ren fisk med en optimal mix av vitfisk")





Bara den som gillar fiskbullar har väl läst så här långt. Igår var jag på torget och köpte god gammal potatis, som väl är det bästa till fiskbullar.  Och nu har jag prövat att klippa över gräslök igen. Det höjde faktiskt anrättningen. Ett litet tips från min mor: Hon brukade göra en vit mjölksås och blanda med burkens innehåll. Det blev lenare sås i barnsmak.





Jag har begränsad erfarenhet av vitlöksodling och vill gärna berätta om gårdagens skörd (!). Våren 2011 kom den höstplanterade löken upp så fint att jag planterade klyftorna av ännu en lök för att testa. Detta erinrade jag mig igår när jag hade vitlök på ett oväntat ställe bland nysatta perenner. Ett par av dessa klyftor hade hunnit med en ny generation och jag skördade en hel knippa små lökar efter en klyfta. Hälften räckte till en fyllig vitlökssoppa med ett förlorat ägg i. Den trevlige bonden som sålde potatis hade också lyckats sälja färska ägg. Jag skrev i mitt recept på vitlökssoppa att färska ägg inte blir fransiga när man pocherar dem. Detta har jag aldrig kunnat bekräfta förrän nu. Alldeles släta kanter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar