25 maj 2012

Alaska pollock soppa

Mina recept har inte gått in på Hitta recept under 2013. De utreder. Sök MatSkap på www.matskap.blogspot.com


När jag började det här bloggandet var jag ängslig för att varuinformation skulle tolkas som reklam. Men jag har märkt att det går ganska jämnt upp mellan företagen. Alaska pollock anses inte av alla som den godaste fisken men jag uppskattar att den här förpackningen håller mycket jämn kvalitet. Desutom är den lättanvänd med 10 bitar fisk i var sin plastpåse.


FISKSOPPA


Den sista tiden har det blivit mycket fisksoppa med utrensning av diverse rester i frysen och grönsakslådan. Nu till en slutsats: I soppa med fiskbuljong blev fisken hård och torr för mig. Kokt i grädde och lite vatten blev den mjukare och godare.


Köp inte hem ingredienserna till soppan utan koka den på spiken som finns i kylen eller frysen. 

Det här använde jag per portion:
1 potatis
1 jordärtskocka (kan uteslutas)
1 liten bit morot eller selleri eller annan rotsak (kan uteslutas)
1 tomat eller paprikabit eller gröna bönor eller ärter etc.
persilja (eller dill)
100 g fisk
vispgrädde

Jag kokte de skivade rotsakerna i mycket liten mängd vatten och tillsatte en smörklick på slutet för smakens skull. Nu tillsätts grönsaker och fisken i stora eller små bitar. Salta och peppra. Häll på vispgrädde efter smak. Man kan här späda med mer vatten om det blir för kraftig sås. En del grönt i min soppa är timjan som jag ofta använder till kokt fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar