06 januari 2013

Lutfisk

Varför det? Wikipedia säger: Lutfisk är basisk och hjälper därför att neutralisera det överskott av saltsyra som fet mat kan orsaka.

Mitt svar är att det är så gott. Idag säljs mest lutad lake som är en djupvattensfisk från Atlanten, inte rödlistad. Man hittar med möda ett paket i en undangömd kyldisk i affären. Idag är kvaliteten nästan alltid bra om man vattnar ur den minst ett dygn. Jag tycker att den vakumpackade är bäst.

Ofta är paketen för stora till små hushåll. Urvattningen löser det. Lägg fisken i  en stor gryta eller ett spann beroende på var den kan stå kallt. Fyll på rikligt med vatten. Efter ett dygn kan man koka första satsen och sedan resten andra och tredje dagen. Byt vatten varje dag.

KOKT LUTFISK


Tillagningen ska vara enkel. Salta på fisken en stund i förväg, särskilt om man ugnsbakar den under folie, för att bli av med lite vätska. Det tar längre tid men man kan ju servera den direkt på fatet. Numera kokar jag den direkt i en gryta ca 20 minuter. Det behövs inget extra vatten om man börjar försiktigt med värmen.

Julaftnar med mina föräldrar var mysiga, särskilt när lutfisken skulle planeras. En mansperson skulle ha den med vit sås och senap, morfar stuvad och mormor bara med skirat smör, vilket fortfarande är det enda som duger för mig. Alla blev nöjda. Och det blev jag nu, två dagar i rad.

Mysigt och mycket jobb var det alla år då mormor själv lutade fisk i sin villakällare. Barnbarnen minns kanske hennes stora rostfria baljor som morfar tillverkat. Barnens familjer fick hämta så mycket de ville ha. Som vi åt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar