30 december 2012

Rödkålsbas

Inte bara envishet. Det här toppenreceptet, förutsatt att man tycker om rödkål och inte måste ha ättika till den, förtjänar en egen sida. Jag inledde min blogg med det i februari innan jag ens hade en kamera. Nu har kålen högsäsong igen och jag lagar ofta den här grytan. Den håller sig bra ett par dar i kylskåp. Jag värmer bara så mycket som ska gå åt. Den kan även ätas kall. Och nu har jag den på bild också. (Missvisande, för i verkligheten är den mörkare röd).
 
 
 
RÖDKÅLSGRYTA

1/2 mindre rödkålshuvud
2-3 äpplen
1 lök
1/2 msk anisfrö
2 msk smör
1/2 dl svartvinbärssaft el motsvarande som gele el juice

Smält smöret i en kastrull. Lägg i hackad lök, hackat äpple, strimlad rödkål och anis. Låt det smälta ner under lock på svag värme ca 30 min.
Tillsätt saften, men smaka av noga så att det inte blir för sött. Låt det koka men bara tills kålen fortfarande har tuggmotstånd.

Servera till fläsk, kött eller vegetariska rätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar