01 december 2012

Avokadosallad

Det där med egen odling tränar tålamod och ödmjukhet. Jag hade så fina plantor och höga förväntningar i år och så blev det mest chili (på friland!) och sallad, som fick fylla ut den  tomma jorden. Plantor av grönkål och kålrabbi tog sniglarna (inte spanska) hand om och när frösådd i stället kom upp gick de plantorna samma väg. Jag fick sen grönkålsplantor av en granne och de plantorna blev stora men lyckades också rymma innan frosten kom och man kunde skörda av dem.

Grönkålen är viktigast för mig, kalk- och mineralrik som den är, då jag inte dricker mjölk. Affärerna brukar inte sälja den förrän framåt jul till julbordet, men det kanske ändrar sig. Ett par odlare på torget och bondens marknad sålde slut sin skörd i ett nafs så tydligen är grönkål på modet i år.

I väntan på grönkålen gottar jag mig åt nyskördad brysselkål, som brukar vara fin ett par månader nu, och kände behov av att förnya användningen av den. Det har blivit några sallader med avokado som bas och den här som är allra enklast blev väldigt läcker.


Det blev alltså en vårgrön sallad efter snöskottningen en gnistrande kall, solig Första adventhelg.

AVOKADOSALLAD
 
1 portion, lätt att mångdubbla och variera.
 
1 liten avokado
5 -10 cm purjolök, det vita
1/4 äpple 
5 st brysselkålhuvuden eller mer
valnötter, kan uteslutas
 
Dressing:
1 msk lime- eller citronsaft
1 1/2 msk olivolja
salt

Tärna avokado och äpple. Skiva purjolöken. Blanda dressingen och rör ner den. Låt detta dra medan brysselkålen kokas i lättsaltat vatten. 

Några grovkrossade valnötter över salladen passar utmärkt i smak och gör den ju matigare.

Servera varm brysselkål till den rumsvarma salladen. Det är smart att servera i 3 skålar eftersom brysselkål är en sån där för- eller emotgrönsak och alla barn inte tycker om valnötter. Man kan alltid ligga lågt med förrätten i väntan på vad som kommer efter. 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar