16 december 2012

Isterband utan stänk

Mina recept har inte gått in på Hitta recept under 2013. De utreder. Sök MatSkap på www.matskap.blogspot.com

Vad ska jag laga till middag idag? Den smarta väninnan svarar isterband. Det har jag inte ätit på länge, kanske fett och mycket stänk från stekpannan. Och minnet av farmor Emelias som var magra och blev hårda innan de var uppätna den säsongen. Man torkade dem ju över vedspisen. Den togs i bruk vid långsamma processer som ystning och torkning av äpplen och päron.

- Stek dem i ugnen så rinner flottet ner. Och stick lite hål på dem.

Javisst, jag har en grillpanna och den kan man täcka med ett stänkskydd. Stänkskydd var en av de bästa julklappar jag kunnat önska mig för bara några år sedan. Kostar "ingenting" om man brukar besöka Ikea.


Dagens utbud av isterband var nytt för mig med närproducerade råvaror och kötthalt på 60 %. Det finns säkert många bra märken. Tillverkarna har ju haft gott om fina biprodukter nu i skinktider.

Nagga isterbanden runt om. Jag lämnade undersidan utan stick och då sprack de där och en massa fett rann ur. Stektid 30 minuter i 200 grader i vilken stekpanna som helst eller kanske eldfast form. De kan stekas kortare tid för att inte säcka ihop så mycket som mina, men jag var mycket nöjd med resultatet.  Smaksak hur mycket fett man vill ha kvar




Serveringsförslag I: Stuvad spenat med mycket spenat och lite vit sås samt kokt potatis. Findus ekologiska spenat var verkligen fin i smaken. Tina spenaten i en gryta med en smörklick och klicka i lite redning med mjöl och vatten. Koka några minuter.

Serveringsförslag II (jobbigare):Stuvning med vitkål och potatis.(Recept 2012-03-17).




2 kommentarer:

  1. Tack för alla goda recept och God Jul från Kalmar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för gensvar och God Fortsättning önskar Ann

      Radera