20 december 2012

Grönkålssallad

Julmatrecept finns det gott om och nog är det positivt att man nu kan köpa en färdigkokt skinka. Vi har långa perioder ersatt den med en rimmad lammstek men julbordet får variera efter deltagarnas smak. I år väntar jag mig bli bjuden på skinka, köttbullar och Janssons. Jag ska bidra med inlagd sill, grönkålssallad och surkålssallad. Lutfisk är min favorit men den får jag bjuda på själv en annan dag.
Nu har jag hittat grönkål i min bästa affär med frukt och grönt. De säljer obrutna 3-kilospåsar med fin svensk grönkål. Det fanns mindre påsar också. Kålen håller sig bra på en balkong med ganska många minusgrader. Får man inte fräsch, krispig inte alltför grov kål är det bättre att avstå.


Lång inledning och ett kortfattat recept som jag fick ihop för länge sedan. Nu finns andra liknande i omlopp och de verkar goda allihop.
 
GRÖNKÅLSSALLAD



4 grönkålsblad
1 äpple
1 tsk finhackad lök, ( för stor lök på bilden) smaka av
1 kryddmått salt
1 msk äppelcidervinäger eller annan mild syra
3 msk olivolja eller liknande

Repa kålen och skölj den. Hacka den, ju finare desto godare. Hacka äpplet och löken och blanda allt. Börja med 1 tesked lök och smaka sedan av lök och salt. Låt salladen vila en stund före serveringen.  

Salladen passar till allt. Man skulle kunna ha i lite mer äpple för att göra den barnvänlig. Den håller sig utmärkt till nästa dag. Då är den lite mjukare att äta och smakerna gifter sig med varandra.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar