09 december 2012

Kryddstark fläskpytt


Mina recept har inte gått inte in på Hitta recept under 2013. De utreder. Sök mig på www.matskap.blogspot.com

Vad ska jag laga till middag idag? Någon påminde mig om frågan och yrkesverksamma barnfamiljers dagliga problem. Mina recept med ett fullständigt middagsrecept har mycket fler läsare än de vegetariska sallader som jag gärna lagar.

Så den här veckan har jag tänkt till. Ett rejält paket med fint rimmat fläsk från en pålitlig firma blev samma middag i tre dagar tills jag blev någorlunda nöjd. Förutsättningar: lättlagat med ingredienser som man ofta har hemma .


 Kryddstark fläskpytt
 
Fläskkött med orientaliska kryddor, är det tillåtet? I varje fall blev det riktigt gott. Först serverat med ris, men pasta var betydligt bättre och gröna ärter balanserar kryddningen.
 
 KRYDDSTARK FLÄSKPYTT
4 pers:
 
4 hg rimmat stekfläsk 
3-4 äpplen
10 cm purjolök, ungefär
1 tsk malen spiskummin
2 kryddmått malen koriander
2 msk flytande honung eller vanlig honung
 
Skiva fläsket och skär det i strimlor. Låt det surra i stekpanna i lite smör ca 10 minuter men inte bli allt för knaprigt. Tillsätt tärnat äpple och skivad purjolök och låt det steka med 5 minuter. Krydda och tillsätt honung. Smaka av kryddningen. 
 
Servera med pasta och gröna ärter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar