25 januari 2013

Stekt butternutpumpa


Butternutpumpan blev en trevlig bekantskap. I går fräste jag små bitar av den och sötpotatis i olja. Ett hungrigt barnbarn var mycket nöjd med det. Pumpan och sötpotatisen smakade ungefär likadant i stekt skick.
 
Nu upprepar jag (pga av bildkrångel) röran med bulgur. Den borde kunna varieras men det överlåter jag till den som är intresserad. Jag vill fortsätta att ha så få ingredienser som möjligt i mina recept med möjlighet till variationer. 
 
 
PUMPA-och BULGURRÖRA  

butternutpumpa
bulgur, gärna fullkorn.
salt och svartpeppar
olja eller smör till stekning
Sweet Chili Sauce

Koka bulgur efter anvisningar på paketet. Druvans paket har tydliga anvisningar.

Skär pumpan i tjocka skivor och skala dessa. Mängd efter antal matglada. Riv pumpan grovt på ett handrivjärn eller motsvarande i maskin. Fräs raspet i olja men låt det inte bli brunt. Blanda ner ungefär lika stor mängd kokt bulgur i stekpannan och krydda lätt.

Servera varm med chilisåsen separat så alla kan pröva sig fram med styrka.

Här blev tillbehöret en lammkotlett men röran passar till det mesta. Gärna fisk! Och i dag fick jag lust att bygga på till en rent vegetarisk måltid nästa gång. 
 

1 kommentar:

  1. Lägg till bönor så får du idig ett fullvärdigt protein utan kött.

    SvaraRadera