13 januari 2013

Torsk med äggsås

Ännu en gammal favorit som är så enkel att jag dragit mig för att skriva om den. Men ofta faller de där vanliga recepten i glömska så jag behövde påminna mig själv. Det var förr en favorit och blev godare än jag mindes det.


 
 
TORSK MED ÄGGSÅS

400 g torskfilé eller mer
1 tsk salt
2 hårdkokta ägg
persilja, kan uteslutas
1 msk smör
2 msk vetemjöl
ev lite fiskbuljongtärning eller fond

Skär fisken i portionsbitar salta dem och låt dem vila några minuter.

Lägg fisken i kokande vatten som precis täcker fisken. Koka den ca 10 minuter. 

Hårdkoka äggen, 10 minuter i kallt vatten, 7 minuter i kokande vatten. Skala och hacka dem.

Gör en sås: Smält smöret och vispa ner mjöl. Späd med fiskspadet till lagom tjocklek. Koka den 5 minuter. Smaka av med salt och peppar och ev fiskbuljong. 

Lägg äggen i såsen och strö ev över lite persilja. Servera till fisken och potatis.


Tillägg: Här kan finnas en snabbmetod. Koka fisken med smöret och rör sist ner mjölet som en redning. Då måste man vara noga med att inte ha för mycket vatten i koket. Men en sås med smörfräst mjöl blir väl något fylligare i smaken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar