11 januari 2013

Surkålssallad


Mina recept har inte gått in på Hitta recept under 2013. De utreder. Sök nya recept på www.matskap.blogspot.com

En röd, en grön och nu en vit kålsallad. Liksom den gröna är den ett måste till julmat med fläsk. Och annars också. Den färdiga surkål man köper i livsmedelsaffärerna är oftast bra. Sist var märket Stollenwerk som fanns på Willys. Skulle den okokta kålen inte falla i smaken kan den alltid hamna i en  kötträtt som min lammgryta, där jag sköljer bort lite syra i kålen.

Grus i mitt elektroniska maskineri har försenat mig, men en artikel om järnbrist i veckans Hemmets veckotidning (nr 3 -13) gör att jag nu måste lägga ut det här receptet som väntat på sin tur. I tidningen påstås följande: "C-vitaminrika grönsaker, juice, frukt och bär ökar järnupptaget, surkål fördubblar det ..."
Salladen är i vilket fall som helst väldigt god.

 
SURKÅLSSALLAD

2 dl surkål
1 äpple
1 msk finhackad lök
1 msk lime- eller citronsaft
2 msk olivolja eller annan olja
1 nypa salt

Skär den strimlade surkålen i mindre bitar, tärna äpplet och blanda allt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar