16 januari 2013

Lyxig morotssoppa


Jag har gjort ett fynd. Efter önskemål från goda vänner botaniserade jag bland tidningsurklipp efter recept på soppor. Den här morotssoppan kallas Kjerstin Dellerts falska hummersoppa och har alltid lockat mig men det har bara inte blivit av. Troligen i brist på konjak, men nu råkar jag ha en liten flaska som köptes till julbaket som inte blev av julen 2011. En sådan står väl inte alltid i skafferiet, men det finns recept på morotssoppa som smaksätts med madeira eller sherry . Sådan saknar jag och kan inte kontrollera. Fritt för egna tolkningar.

Nu tycker jag lyxig passar bättre ihop med Kjerstin Dellert och döper alltså om  stjärnreceptet.

 LYXIG MOROTSSOPPA

6-7 medelstora morötter, ca 700 g
4 dl vatten
1 tsk salt
3-4 msk finhackad gul lök
2 msk smör
2 msk mjöl
5 dl ljus buljong (grönsaks- höns- eller kalvbuljong)
1 ½ dl vispgrädde ( 1 dl går bra)
½ krm kajennpeppar (kan ersättas med paprika el chilipeppar)
½ krm nymald svartpeppar
2-3 msk konjak
1 msk finhackad persilja 

Ansa och skär morötterna i bitar. Koka dem mjuka i saltat vatten. Mixa dem med spadet. 

Fräs löken i en kastrull i smör utan att den tar färg . Rör ner mjölet, späd med buljong, morotspuré  och spad. Låt soppan sjuda några minuter men inte koka. Krydda. Rör ner grädden och smaksätt med konjak. 

Häll upp soppan i varma tallrikar och strö över persilja, Om soppan görs i ordning i förväg tillsätter man grädde och konjak strax före serveringen.

Soppan smakar först väldigt sött men konjaken gör den delikat. Andra vintillsatser ska nog inte vara söta. Skall man bjuda barn, vilket bör passa bra, måste man väl tillsätta spriten medan soppan sjuder så att alkoholen avdunstar. Som kryddning använde jag paprika första gången, kanske 1/2 tsk. Färsk eller torkad chili är väl svårare att dosera, men ger ju mera sting. Kajenn är ju  en typ av chilipeppar.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar