03 oktober 2012

Äppelkaka utan ägg

En del av oss belönas med frukt i överflöd. För min del är det just nu fallfrukt och då får man vara alert. Jag har mina enkla, gamla idéer om användning och ska  se  om det roliga skrivandet lurar mig att avslöja en del. Nu blir det först en äppelkaka av en typ som jag alltid letat efter och så fanns den bland urklippen. 

 
ÄPPELKAKA UTAN ÄGG
 
4-5 äpplen
4 dl vetemjöl
2 dl socker
3 tsk bakpulver
2 dl mjölk
2 msk smält smör
2 tsk kardemumma
 
Skala äpplena och skär dem i smala klyftor. Rör ihop smeten.
 
Häll smeten i en smord och bröad form. Stick ner klyftorna ovanpå smeten. Pudra med ett tunt lager kanel och socker.
 
Grädda i 200 grader ca 45 minuter långt ner i ugnen.

Kommentar: Jag har en ganska ny ugn och anpassar mig dåligt till att den behöver ställas på högre temperatur. Kakan på bilden borde gräddats längre.
 
ÄPPLEMOS
 
Äpplemos kan ju de flesta koka och det brukar bli bra och efter egen smak. Men jag vill tala om för mina efterkommande hur jag gör.
 
Skala och skär äpplena i stora bitar. (Om ingen annan ska äta behåller jag skalet på, men det är inte i barnsmak). Koka äpplena med lite vatten i bottnen på kastrullen så häftigt som möjligt utan att det pyser över. Gärna under lock. Rör inte om i grytan. Ganska snart har man ett vitt, fluffigt mos, gärna med lite knappt sönderkokta bitar kvar. Rör ner så lite socker som möjligt och ta grytan från plattan. Nu säckar det ihop men är ändå ganska luftigt. Färskvara!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar