19 oktober 2012

Dillsås till lamm och kalv


Såg ni semifinalen i Kockarnas kamp i TV4 igår? Den blivande finalisten Tommy Myllymäki segrade i såsduellen med sin sötsura dillsås. Han sade så kloka ord om smaksättningen att jag inte längre skäms för mina förmaningar när jag publicerade mitt recept. Läs om Myllymäki på Wikipedia och bli imponerad. Titta på något program om du missat dem. Finalen kommer nästa torsdag.

Eftersom det är hög tid för lamm kommer mitt såsrecept i repris här. Utom sött och surt och buljong finns det nog inte några likheter med storkockarnas såser. Jo, den andre kocken betonade att han hade morot i buljongen för att få naturlig sötma. Det har ju faktiskt jag också. Så hela receptet får vara med.






KOKT LAMM I SÖTSUR DILLSÅS

Lammkött efter tillgång
Salt
Vitpeppar, 10 korn
Gul lök, små
2 morötter

Sås:
2 msk smör
2 msk mjöl
4 dl kokspad
Ättiksprit ( 12 % ) eller citron
Socker
Dill

Koka upp köttet och skumma. Tillsätt salt och peppar.Efter halva koktiden som är ca 1 ¼ timme tillsätter man hela gula lökar och hela morötter. De blir då färdiga samtidigt som köttet.

Sås: Fräs smör och mjöl. Tillsätt 4 dl kokspad. Vispa och koka 5 minuter.

Smaka av med ättiksprit och socker. Börja med ½-1 tsk ättika och ½ tsk socker. Börja försiktigt. Jag brukar droppa i flera gånger.

Citron är väl inte så riskabelt och blir också mycket gott. Moderna recept utesluter ofta socker. Ättika och socker är gammal tradition och godast tycker jag.

Lägg sist i skuren dill.

 Kommentar efter Kockarnas kamp. Dessa giganter utelämnar inte sockret.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar