16 oktober 2012

Rödbetsbiffar

Detta är det första receptet jag fick av min rödbetsälskande kockvän. Mmm! sa hon och jag säger detsamma. Ibland kanske man drar sig för att riva råa rödbetor, men det finns två knep. Den som har matberedare gör det ju enkelt. Att riva för hand är inte svårt men jag brukade använda handskar. Vileda har 40 engångshandskar för drygt lika många kronor. Man kan ofta återanvända dem.
.
Min stavmixer lade av för ett tag sedan och jag kostade på mig en matberedare i stället - för att det skulle vara roligt att pröva. Det vanligaste billiga märket hade en urusel bruksanvisning. Då fick jag nys om en god sådan av Anna Bergenström, Rotation i köket. Det visade sig vara en utmärkt liten kokbok. Den finns bara på antikvariat för en 50-lapp samt en del fraktkostnader. Rekommenderas! 

Men nu ska det bli rödbetsbiffar. Av en stor knippa, ca 1 kg, fick jag 3/4 liter finriven rödbeta. Det räckte till 10 biffar. Gardera med mycket tillbehör för de är väldigt  goda. Var så god!

Rödbetsbiffar
 
RÖDBETSBIFFAR
 
1 finhackad gul lök
1 liter rårivna rödbetor
4 ägg
1 tsk salt
smör till stekning

Vispa äggen lätt.Blanda allt och stek plättstora biffar.
 
Servera gärna med råstekt potatis och vitlökssmör.
 
Sås av yoghurt och mosad getost passar också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar