22 oktober 2012

Äppelkaka från Emmaboda


När jag ser ett recept som detta måste jag bara prova. Det är ett omarbetat 1800-talsrecept som vunnit en pristävling i Hem och Hyra 2010. Idag kan jag ta med kakan till barnfamiljen så den får stanna i formen som jag klädde med bakplåtspapper. Det är ju mördeg i bottnen och så mycket fyllning att det kräver en djup form. Omdömet kommer längre ner. Det är en höjdare!


  Äppelkaka från Emmaboda
 
ÄPPELKAKA FRÅN EMMABODA  

150 g smör
1 ½ dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver 

Fyllning:
2-3 fasta äpplen
2 dl crème fraiche
1 dl strösocker
2 ägg
 
Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägget. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Tryck ut den i en form (gärna med löstagbar botten) klädd med bakplåtspapper.Låt degen gå någon centimeter upp på sidan. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader ca 10 minuter.
 
Skala och klyfta äpplena. Vispa ihop crème fraiche, socker och ägg. 

Ta ut kakan och tryck till degen lite så att den inte blir så bullig. Häll på fyllningen och stick ner äppelklyftorna.  

Grädda ytterligare 35 minuter tills fyllningen stelnar. Låt kakan svalna och sikta över lite florsocker. 

Servera med vaniljvisp (enl originalet) eller vaniljsås som är mitt förslag. 

BETYG får stora bokstäver. Alla var förtjusta och agerade följdriktigt. Vi njöt verkligen och den kommer säkert tillbaka. Kakan passar till saft och kaffe och resten klämde vi ner som dessert efter stora lammfärsbiffar.

Jag hade gjort ett fel vid bakningen, glömt ägget som skulle ingå i mördegen i bottnen. Troligen blev den lite saftigare av det, och ingen ville att jag skulle ändra det nästa gång. Men jag måste ju testa originalreceptet så det rådet lyder jag inte.

                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar