06 oktober 2012

Trattkantareller med squash


Högsäsong och rekordstora fina trattkantareller i år också. Bäst att passa på, för det är inte säkert de finns kvar ända till nyårsafton som de gjorde förra året.


Dagens skörd räcker ganska långt. Vit taggsvamp är min favorit.

Många har visst hittat mina tips med trattkantareller från februari. Trattkantarellplättar från 2 mars har nog kommit i skymundan för någon reklam på matbloggstoppen. De är lättgjorda och väldigt läckra med bara fint potatismos, men blir troligen bäst med torkade kantareller.

Squashlådan med kantarellstuvning kan nog prövas med trattisar i stället. Vill man göra det enklare kan man ju ersätta stuvningen med bara grädde om det passar familjen. Här har jag gjort en enkel variant:

TRATTKANTARELLER MED SQUASH
 
2-4 squash
2 pressade vitlöksklyftor
salt, peppar, lite oregano, lite hackad persilja
1 liter trattkantareller eller annan svamp, ungefär
1-2 dl vispgrädde
2-3 msk riven ost
smör till stekning
 
Ingredienserna är avsiktligt ungefärliga, kryddningen också, vilket väl är tjusningen med en så oförutsägbar och exotisk ingrediens som trattkantareller.

Skiva squashen på längden eller tvären, stek den lätt och krydda. Lägg den i en smord ugnssäker form.

Fräs svampen i smör tills det mesta vattnet är borta och den börjar brynas lite grand. Lägg den på squashen och häll på grädden. Strö över lite riven ost.

Grädda i 200 grader ca 15 minuter. 
 
 


Trattkantareller på en bädd av squash


Säsongens sista egenodlade squash räckte inte så det blev 2 gratänger i samma form. Under taggsvampen ligger det stekta palsternacksskivor, en mycker fin kombination. Jag hade tidigare provat detta till ett snabbmål. Då stekte jag en palsternacka och lite taggsvamp i stekpannan. När detta var nästan klart klippte jag över ett par bitar  serranoskinka och toppade med en matsked grädde. Delikat.







 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar