13 oktober 2012

Apfelstrudel i filodeg

Mina recept går inte in på Hitta recept under 2013. De utreder. Sök mig på www.matskap.blogspot.com
 
 


  
Skaparlusten var stor. Här ska minsann användas de bästa ingredienserna: hembakade veteskorpor, goda Åkeröäpplen och fina hasselnötter. Barnbarnet ska bjudas på något gott.
 
VARNING! Filodegen var en katastrof. I vintras gjorde jag många apfelstrudel och även en jättevårrulle med filodeg. Jag använde kyld, papperstunn deg som jag köpte i en rulle. ( Möjligen danskt fabrikat). Den fanns inte nu och jag fick idén att leta i en välsorterad invandrarbutik. Jodå, de hade flera storlekar av ett franskt märke i platta paket. I brådskan använde jag 3 ark fast de var tjocka och missade också att blöta dem vilket jag inte var van vid. Katastrofalt resultat. De var alldeles för tjocka och troligen avsedda att användas ett och ett till fritering.
 
Jag har inte hunnit leta efter tunna ark men förmodar att man blir tvungen att köpa den frysta varianten, men jag ska också pröva resten av de franska arken och hantera dem lite ordentligare. 
 
Mitt recept kommer i alla fall samt en bild på den stabbiga degklump som jag fick skrapa ur fyllningen från.
 
APFELSTRUDEL I FILODEG
 
4 äpplen
1/2 dl socker 
1/2 dl gott ströbröd
1/2 dl nötter
1 tsk kanel
2 msk russin, kan uteslutas
1/2-1 dl smör till pensling av degen
3 tunna filoark
 
Anpassa proportionerna efter smak. Till 4 äpplen kan man ta mindre av de andra ingredienserna.
 
Skala, halvera och skiva äpplena. Grovhacka nötterna.
 
Lägg ut ett filoark och pensla med smör. Lägg på nästa ark och pensla. Lägg på  det tredje. Lägg äpplen och övriga ingredienser i en sträng en bit in på kortsidan men inte ända ut. Spara smör till att pensla den färdiga rullen och häll det överblivna över äpplena. Vik in kanterna och rulla ihop. Smöra rullen.
 
Grädda på bakplåtspapper i 200 grader 20-25 minuter.
 
Vaniljsås är toppen som tillbehör, men många använder glass eller grädde.  

 
 
 
Den skickliga kocken gör naturligtvis sin egen deg men till det behöver man faktiskt matberedare, för det lär ta en halvtimme att arbeta degen för hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar