19 oktober 2012

Rimmat lammkött med rotmos

Nu finns färskt lammkött i alla affärer. Passa på och våga också prova det i saltad form. Kan vara lämpligt till de billiga, beniga delarna. Rimning ska egentligen göras med saltlake. Det är inte svårt men ändå lite omständligt. För ett enda kok av lammkött fuskar jag med bara en torrsaltning. Jag ville kolla hur andra gör men hittade inte ett enda recept på nätet, så ni får lita på mig. Eftersom man har så olika köttbitar måste det bli ungefärligt. Så här gjorde jag nu:

RIMMAT LAMMKÖTT MED ROTMOS

Jag använde ca 1 kg bringa, den allra billigaste styckningsdetaljen. Rygg, frambog eller vilka skivor som helst är ju köttigare och väldigt gott men väldigt läckert kokt utan rimning. Jag gned in köttet med 3 msk salt och 1-2 tsk socker. Sockret är till för att köttet inte ska bli hårt. Detta fick stå i kylskåpet 2 dagar och blev ordentligt salt. Det blir lika gott fast mindre salt efter 1 dag. Fryst lammkött saltar jag medan det tinar.

Spola hastigt av köttet och koka det 1 1/4 timme ungefär med några pepparkorn. Ta vara på kokspadet till severingen och eventuellt till soppbas om det är mycket fint.

Koka samtidigt rotmoset i en annan gryta.
1kg kålrot
5-6 medelstora potatisar
5 vitpepparkorn
salt

Skala kålroten och skär den i bitar . Koka den halvmjuk, ca 30 minuter. Tillsätt potatisen skalad och i stora bitar. Koka tills allt är mjukt. Ta vara på spadet. Mosa med potatisstöt. Späd med kokvattnet men låt det vara ganska fast. Smaka av med salt. Man kan ta med ett par morötter i koket för färgens skull.

Servera kött och rotmos upplagt var för sig. Häll upp lite köttspad i en kanna och låt var och en bestämma hur mycket av det man vill ha i rotmoset. Någon kanske vill ha mer av grönsaksspadet i stället.


Rimmat lammkött md rotmos

Jag blev rädd för att verka löjlig när jag skrev så detaljerat om något som "alla" känner till. Då erinrade jag mig en söt liten episod. Bredvid mig vid grönsaksdisken stod en invandrartjej och tittade på kålrötterna. -Vad är detta?   -Den heter kålrot. -Hur använder man den? Det var inte lätt att svara kortfattat, så där i förbifarten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar