12 oktober 2012

Lökpaj


Skördetid i hela Sverige. Odlarna säljer sina produkter billigt till affärerna för att slippa lagring och vi lockas att köpa. Lök är typiskt. En 5 kilos säck kostar några kronor. Jag kollar bara att partiet har hårda, fasta lökar. Strängt taget är väl vinsten försumbar om man vill göra en paj men det är ju nyskördad svensk lök vi får.Min lökpaj är inte unik men den har alltid varit ett säkert kort som fallit i glömska. Och så har jag saknat en mindre pajform, för 28 cm är för stort hos mig. Så stod den där, alltså invigning av 22 cm-modellen som jag trodde var rätt till mitt pajrecept. En olyckskorp i "Vår kokbok" säger att pajen lätt blir för dåligt gräddad på undersidan i en form av keramiskt gods. Många recept rekommenderar ju 10 minuter förgräddning, så då följer jag detta råd. Sedan visade det sig att mitt recept var för stort till 22 cm . Det blev två extra minipajer och ändå lite som fett som rann ut i ugnen. Nästa gång blir det fler småpajer sid sidan om.

Lökpaj

LÖKPAJ  
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
100 g smör
2-3 msk vatten
1 ägg
Fyllning:
5-6 hg gul lök
smör till stekning
3 ägg
2,5-3 dl gräddmjölk
1 hg riven ost
salt
 
225 grader drygt 30 minuter
 
Smula ner fettet i mjölet till en grynig massa. Fettet bör inte vara för mjukt. Tillsätt vatten och ägg och arbeta raskt ihop till en deg. Låt den vila i kylskåp en timme.
 
Kavla ut degen och låt den hänga lite utanför formens kanter. Vik in kanten och nyp ihop den med fingrarna. Nagga pajen med en gaffel så att den inte drar ihop sig. Förgrädda den 10 minuter.
 
Skiva löken och fräs den i smör utan att den tar färg. Vispa ägg och gräddmjölk och tillsätt lök och ost. Smaka av, salt kanske inte behövs om osten är smakrik. Grädda pajen tills den känns fast, 20-25 minuter.
 
Servera varm, ljummen eller kall som ensamrätt med en ordentlig grönsallad eller som inslag på en buffé.
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar