24 oktober 2012

Äppelfläsk

 

Mina recept har inte gått in på Hitta recept under 2013. De utreder. Sök nya recept på www.matskap.blogspot.com
 
 

Äppelfläsk
 
I söndags var jag ute på landet med en chokladtårta som jag bakat till  ett barnkalas. På hemvägen ramlade jag in i en livsmedelshall som har frukt och grönt som profil. Jag hoppades på svenska päron och fann 5-6 olika sorter. Det blev svenska Conference och ett par okända sorter för avsmakning. Charneu var utsökta: Saftiga, söta och med len konsistens.
 
Så sprang jag på fint rimmat fläsk. Den här årstiden samlar charkfirmorna troligen ihop julskinkor för jag har märkt att man kan köpa de billigare delarna väldigt billigt och med hög kvalitet. Att köpa stekfläsk är ett lotteri som jag sällan vågar pröva. När jag prövade olika bruna bönor fick jag en gång fläsk som förstörde hela rätten och fick upprepa provet. Den andra gången fick jag bättre kvalitet från "bröderna Carlsson charkuterier" och  nu var deras fläsk ännu bättre. Man märkte att det var färsk råvara.
 
Fläsket skulle passa så bra till de sagolikt goda och sagolikt dyra potatisar jag nyligen köpt på bondens marknad. Jag ville inte verka gnetig och frågade inte om priset men jag ångrar mig inte för det var den godaste höstpotatis jag någonsin smakat. Dagens päron var billigare.   
 
Det blev alltså traditionell husmanskost. Sötman i äpple balanserar det salta fläsket. Enligt Vår kokbok ska man steka fläsket först och sedan äppleskivor i flottet och sist lökskivor i samma panna. Jag vill ha det stekta direkt från spisen, fuskade med 2 små portioner och stekte allt i ett (fläsket lite längre först)  Det var så magert att jag fick tillsätta mer smör.
 
Potatissorten heter Maestro, men smaken beror nog mycket på odlaren. Jag var på marknaden för att köpa mer av hans fina rödbetor. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar