05 september 2012

Rödbetsgratäng

 
Rödbetsgratäng
 
Häftigare färg på en grönsaksgratäng är nog inte så lätt att hitta. Men god blev den. Det började med några idérecept från en kock som jag brukar träffa på Trädgårdsamatörernas möten. Hon verkade lika förtjust i rödbetor som jag och jag börjar med det enklaste av hennes recept.
 
När jag tagit upp min ynkliga rödbetsskörd räckte den bara till en sats inläggning i äpplevinäger, och den vill jag inte missa. Det som blev över till en gratäng räckte inte till 4 personer, så jag gjorde en halv sats lite på känn utan att vara van vid receptet. Så kanske den röda saften inte ska tränga upp med hel sats.
 
Gratängen var ännu mera cerisefärgad under ytan men så fin i smaken att jag gärna förmedlar receptet. Den rödbetsfrälsta får pröva sig fram själv. 
 
RÖDBETSGRATÄNG
 
Lägg kokta, skivade rödbetor i en smord form.
 
Lägg på strimlad rå, förvälld eller smörfräst purjolök. Salta och peppra.
 
Blanda 1 burk creme fraiche med 1 liten burk keso. Smaksätt gärna med en pressad vitlöksklyfta. Bred ut över rödbetorna och strö över riven ost.
 
Gratinera i 250 grader.
 
 

 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar