20 september 2012

Äppelpannkaka

Den här desserten längtar jag efter ibland men den ska lagas på aromrika, svenska äpplen, så man får bärga sig. Nu har de kommit. En vän mitt i äppledistriktet i Blekinge smakar av sorterna och i år har hon satt Collina och Discovery främst. Dagens pannkaka är gjord på de sistnämnda. Som pannkaka är den lätt med väldigt lite mjöl och det är det som gör den så läcker.


ÄPPELPANNKAKA 
3 ägg
4 dl mjölk
1 dl vetemjöl
1 kryddmått salt
3-4 medelstora äpplen
1 msk socker, mer eller mindre. Jag utesluter oftast socker.

Vispa upp äggen med lite av mjölken. Tillsätt mjölet och vispa till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken och saltet. Låt smeten vila en stund.

Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en ugnsfast form.

Skölj och skala eventuellt äpplena. Skär dem i tunna klyftor och kärna ur dem. Lägg dem i formen och strö över sockret. Häll över pannkakssmeten.

Grädda i ugnen ca 30 minuter tills pannkakan verkar färdig.


Det finns många nya äpplesorter i Sverige, en del med lite ovanliga namn. När jag först såg namnet Collina i fruktdisken köpte jag det inte för det i mitt tycke konstiga namnet. Men jag följde råd och har nu hunnit köpa det två gånger. Absolut i min smak men kanske lite "snällt" för en del. Det finns beskrivning av det på nätet.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar