13 september 2012

Björnbärspajer

Björnbärspaj
 
En odlarvän förärade mig några liter björnbär, som delvis gick direkt i frysen. En del blev läckra små minipajer eftersom barnbarnen skulle komma på besök. Den övriga maten krävde sin man så jag tog till min fuskpajdeg utan kavling som jag tycker är utmärkt.
 
BJÖRNBÄR I FUSKPAJDEG
 
3 dl vetemjöl
100 g smör (Bregott gick bra)
1 tsk socker
1 kryddmått bakpulver
1 kryddmått salt
 
Blanda de torra ingredienserna och hacka ner matfettet. Kläm snabbt med händerna ihop till en deg. Tryck ut degen direkt i pajformen eller formarna Grädda i 225 grader 10 - 15 minuter.
 
Ta ut formarna och strö över lite socker blandat med potatismjöl, ca 1 msk av varje. Detta behövs till saftigare bär men mjölet var onödigt till björnbär.
 
Lägg bären i pajerna och strö över lite socker. Grädda i 250 grader ca 10 minuter.
 
Det blev hemlagad vaniljsås till pajerna men den blev bortglömd på bilden. 
 
LÄSER NU:
En yngre god vän gav mig rådet att vara mer personlig i bloggen. Jag tänker alltid att det är väl ingen som har tid eller lust att läsa om mina intressen. Men okej! I den bokcirkel jag är medlem i har vi i veckan diskuterat Främlingen av Albert Camus. Det var intressant att läsa den på nytt för den ger lite bakgrund till den "arabiska våren". Någon tyckte att den var alldeles för dyster. Just nu läser jag Spelreglerna, en novellsamling av skådespelaren Jonas Karlsson. Den ska vi diskutera på nästa träff. Jag varvar den med Blåbär, som jag nyligen rekommenderade på bloggen.
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar