08 september 2012

Squashsoppa

 

Squashen har börjat ge en mindre skörd och det kan nog bli bättre de närmaste dagarna då vi kan räkna med högre temperaturer. Frukterna på bilden väger 3 kg, alltså ca 6 hg per styck. De är fasta nog till vilka rätter som helst (de mindre är ju bättre), men är de större blir det definitivt soppa. Det mesta av det här ska också bli soppa för vidare infrysning. Jag ska försöka få ihop ett recept men kryddningen gör det svårt att vara exakt. Ta det som en idé och skapa sedan själv. Jag har vänner som ätit sagolik squashsoppa av samma typ på restaurang , men det finns alltid finesser som kan göra skillnad. Det blev alltså en ordentlig sats på 2 kg squash, men receptet kan lätt halveras.

Soppan i den stora grytan är inte redd med grädde. Jag fryser ner den sådan i lagom stora burkar och tillsätter grädde när jag tinar den. Fryst grädde håller sig ju inte fräsch lika länge som grönsakerna.



SQUASHSOPPA
 
2 kg squash
2 större lökar
3 vitlöksklyftor
1 liten knippa persilja
2 cm röd chilipeppar, mycket ungefärligt
olivolja till stekning
1 liter vatten
2 buljongtärningar, kyckling eller grönsaks för helt vegetariskt
1 tsk mald korianter
1 tsk mald spiskummin
salt och peppar för avsmakning
Redning: Ca 2 dl vispgrädde.
 
 
Skär squashen i grova bitar med skalet kvar och hetta upp den lite i sänder i olivolja i kokgrytan. Den ska inte ta färg men mjukna lite. Låt också all lök, persilja och hackad chili gå med i förstekningen.
 
Mixa allt i omgångar med en skvätt vatten och häll tillbaka moset i samma gryta. Tillsätt resten av vattnet (gärna kokande) och buljongtärningar. Koka soppan några minuter. (I det här läget tyckte jag att det var för stark chilismak och fiskade upp de flesta bitarna, men jag hade använt större bit än i receptet). 

Krydda med koriander och spiskummin. Tidigare har jag inte använt chilipeppar och fick då tillsätta mer av andra kryddor än som står i receptet, särskilt koriander. Då använde jag också svartpeppar. Första gångerna blev det ett evigt avsmakande tills jag hittade någon balans, men nu vet jag vart jag vill komma och soppan har hängt med ganska många år. Avsmaka till sist med salt och peppar.

Avredning med mer eller mindre grädde är också viktig. Smaka dig fram.

Soppan blir tjock som en puré och kan spädas med vatten. Då kanske det behövs mer buljongtärning och kanske annan typ av redning.
 

Redd squashsoppa
 
Här har jag tagit av 2 portioner som jag redde med 1/2 dl grädde. Resten ska frysas in.
 
Tillägg: Det bör finnas andra idéer om redning. Jag har ätit den sista resten helt utan grädde, för jag var trött på grädden, och då kommer den rena krydd-och grönsakssmaken fram. 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Jättegot! Rekommenderas! Lite parmesanost gjorde susen:D

    SvaraRadera
  2. En fantastiskt god soppa. Odlar squash och får rikligt med skörd bara på tre plantor. Ska göra mer o frysa in.

    SvaraRadera