28 september 2012

Helstekt lammlever

Datorproblemen hopade sig, därav stiltjen i bloggen. Hoppas allt flyter igen.

 
 
Låt det här bli ett idérecept. Jag har alltid tyckt om stekt lever med gräddsås men kunde just nu inte tänka mig det för egen del. Att steka levern hel blev mycket lyckat. Ingen panering och inga torra bitar. Just det här stycket var så vackert inbjudande och belöningen blev god. Mitt såsexperiment blev mindre lyckat, men jag ska tala om ungefär vad jag gjorde innan datorn lade av för en vecka sedan.
 
Finns det någon som har ett tips på sås med lite sting till lever. Jag skulle vara väldigt tacksam för en liten kommentar.
 
HELSTEKT LAMMLEVER
 
Stek levern i smör i en gjutjärnspanna med lite salt och vitpeppar. Lägg ner smaktillsatser vid sidan av steken: 1 hackad liten lök, 1/2 hackat äpple, lite persilja, lite syltad eller färsk ingefära.
 
Tillsätt 4 dl vatten, 1/2 buljongtärning eller lite köttfond. Låt allt koka ungefär 1 timme tills levern känns fast.
 
Sila av såsen och försök smaksätta den. Kanske med soja. Min sås skrek efter harmoni och fyllighet och lite sött dessertvin gjorde viss nytta. Men här behöver jag hjälp.
 
 



2 kommentarer:

  1. Känner mig klvuen... Det var den fantastiska bilden som fick mig att klicka mig in här... ser så gott ut. Men i regel brukar jag inte tycka om lever ( får skylla på skolbespisningens leverbiffar....) Men lammlever tror jag inte att jag provat på. Eftersom jag har så dåliga järnvärden är detta en rätt jag borde testa... Får se om jag vågar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du hittar lammlever som nästan alltid är mild och god. Ungnötslever kan variera i smak. Lammlevern är till och med god kall till en salladstallrik. Ann

      Radera