13 september 2012

Tomatsoppa i skördetid

 
Tomatsoppa
 
Den här tiden på året blir det lätt överflöd av enstaka grönsaker. Blomkål är urbillig och man kan inte låta bli att köpa för att det också är så gott. Jag har fula morötter som det är synd att kasta och självplocket av ekologiska tomater gav plötsligt en stor skål med övermogna tomater.
 
Tomatsoppan på bilden är en av mina favoriter, så det fick bli en ny sats. Receptet finns på bloggen den 26 februari, men det var väl fel tid för de flesta. Grundidén är att koka sönderbrutna tomater med skal, några bitar morot och 1 gul lök samt persilja i en lätt buljong. Detta mixas och blandas med en skvätt bechamelsås. Kryddas lätt med salt och peppar. Morötter och den vita såsen gör att soppan inte blir så syrlig. Om man inte mäter så noga blir det olika soppa varje gång. Alltså öppet för egen tolkning.
 
Jag har redan kokt några satser färdig tomatbas och fryst in. När soppan ska ätas gör jag den vita såsen och blandar ner den tinade tomatbasen.
 
Jag har visst planerat att prova familjereceptet på ketchup, men det får vänta. Sämre tomatår än detta kan jag inte minnas. Frilandstomaterna ger ingen eller liten skörd och tomater i växthus mognar dåligt. Sådana har jag inte men jag tycker synd om odlare som satsar på naturliga produkter.

Det sista koket hade följande ungefärliga innehåll:
1-1,5 kg tomater, 3 medelstora morötter, 1 gul lök, 1/2 knippa persilja, 1 liter vatten 1-2 buljongtärningar (kyckling- eller grönsaks). 
  
 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar