15 september 2012

Rårörda lingon som i Finland



Lördagsmorgon och som vanligt en promenad på torget. Jag behövde mera persilja både till infrysning och den kommande veckans matlagning. Där finns en pålitlig ekologisk trädgårdsmästare och duktiga kvinnor som plockar bär i skogen och säljer dem själva. Idag blev det en liter handplockade blåbär, för så här sent kan man inte använda plockare samt ett halvt kilo lingon att råröra. Jag har köpt lingon tidigare i veckan och kokt "hederlig" sylt till hela familjen.
 
Den godaste lingonsylten är minst hållbar men håller sig hela året i kylskåp. Koka 1 kg lingon och 1-2 dl vatten i 10 minuter. Skumma väl. Lyft av grytan och rör ner 6 dl socker. Jag bryter mot reglerna och låter grytan stå kvar på plattan medan jag rör ner sockret, så att sockret blir lite uppvärmt. Lyft av grytan och skumma igen. Häll upp dyrbarheten i små burkar. Följer man regeln att ta av grytan blir sylten alldeles ljusröd och läcker. Geléig blir den i båda fallen.


Rårörda lingon var alltså dagens projekt och jag hade tänkt göra som mamma, röra dem med socker och frysa ner i små burkar. Men på torget stod en finsk dam som säljer fina sylter på hösten. Vad anser du är det bästa sättet? Frysa ner bara bär eller färdig sylt?
 
RÅRÖRDA LINGON
 
I Finland mosade vi dem på hösten utan socker och sedan fick de stå ute för att frysa när det blev kallt. Jag skulle göra på samma sätt. Mosa dem och frys ner i små burkar, för de är så jobbiga att mosa när man tar upp bara en liten burk. Dessutom kan man då sockra olika efter hur de ska användas.
 
Så får det bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar