18 september 2012

Stekt skrubbskädda med yoghurtsås



Stekt skrubbskädda
 
Häromdagen hade "min" fiskdisk just fått in färsk skrubba och sålde den till kampanjpris. Det resulterade i samma fisk två dagar i rad och några platta foliepaket i frysen.
 
Jag har ju tjatat om min kokta plattfisk utan att få medhåll av någon så nu var det dags att göra som alla andra och steka den. När jag ser min bild förstår jag varför jag gärna avstått från stekt fisk; jag tycker inte om den vanliga paneringen som drar åt sig fett.
 
Fisken var flådd och klippt och jag stekte alltså direkt i smör ett par minuter på varje sida. Kalasgott! Men beträffande panering ändrar jag mig nog inte (än), fast jag vet att den är till för att stänga in smakämnena i fisken.
Nästa dag blev tillbehöret kokt potatis med en enkel yoghurtsås som blev perfekt i sammanhanget.
 
 
Skrubbskädda med yoghurtsås
 
YOGHURTSÅS
 
2 dl turkisk yoghurt eller liknande
2 msk majonäs
1 msk fint tärnad ättiksgurka
1 msk fint tärnat äpple
 
Typiskt idérecept. Jag vill ofta ha lite mer syra av äpple eller annnan frukt. Skapa själv!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar